ALFABET WIELKOPOSTNY

27

luty

Koncert
Alfabet Wielkopostny

Zapraszamy na koncert XXIV edycji Wielkopostnego Śpiewania.
Alphabetum Quadragesimale de lamentationibus veteris Poloniae, tzn. Wielkopostny alfabet staropolskich lamentacji – bo tak brzmi pełny tytuł, to koncert-misterium, stanowiący kompozycję pieśni wielkopostnych z XIV-XVII w., stworzony specjalnie na potrzeby festiwalu "Wielkopostne Śpiewanie". Posługując się dawnymi tekstami, oraz prezentując je w różnorodnych wersjach i wariantach melodycznych, artyści opowiedzą historię Męki Pańskiej, tak jak wyobrażali ją sobie nasi pradziadowie w czasach Jagiellonów i pierwszych królów elekcyjnych. Muzyka z pozoru prosta, w istocie jednak niezwykle głęboka i uduchowiona, poniesie nas w tę mistyczną opowieść o śmierci Zbawiciela, przepełnioną świadomością naszego Odkupienia.

Program:
1. Ach, nam nędznym grzesznym
2. Bóg Wszechmogący
3. Chryste Panie Wszechmogący
4. Ciebie dla człowiecze
5. Jezus Chrystus, Bóg Człowiek
6. Jezusa Judasz przedał
7. Krzyżu święty i chwalebny
8. Krzyżu wierny i wyborny
9. Mądrość Ojca Wszechmocnego
10. Mękę Pana Chrysta
11. O Jezu, jakoś ciężko skatowany
12. Stała matka żałościwa
13. Wszechmogący nasz Panie
14. Wszyscy mieszkańcy dworu niebieskiego
15. Zbawicielu, Kryste jedyny

Zespół Elementorum

Zespół powstał z inicjatywy Agnieszki Tyrawskiej-Kopeć w październiku 2014 roku, kiedy to młodzi śpiewacy zaczęli wspólnie przygotowywać swoją pierwszą premierę – „Zemsta nietoperza” Johanna Straussa. To megawidowisko operetkowe z udziałem wspaniałych solistów i Orkiestry Filharmonii Sudeckiej obejrzała kilkutysięczna wałbrzyska publiczność. Następną produkcją był koncert „Dwa żywioły”, którego gwiazdami byli Aleksandra Kurzak i Krzysztof Cugowski (Hala Stulecia we Wrocławiu 2015). To właśnie udział w tym koncercie był źródłem powstania nazwy zespołu – elementorum – łac. żywioły. Kolejne spektakle to „Baron Cygański” Johanna Straussa - premiera i spektakl z Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu (2015) i w Hali Stulecia (2016), „Straszny Dwór” S. Moniuszki (Filharmonia Dolnośląska 2018), koncert „Przebudzenie” z Krzysztofem Cugowskim (Filharmonia Dolnośląska 2018 - Bolesławiec i Jelenia Góra, 2021 Jelenia Góra), Carmen Georgesa Bizeta (Filharmonia Dolnośląska 2018), „Nabucco” (Zgorzelec 2019) i „La Traviata” Giuseppe Verdiego (Filharmonia Dolnośląska 2020), Baron Cygański J.Straussa (Zgorzelec 2021) i koncerty kolęd w aranżacji Andrzeja Kopcia (Jelenia Góra 2020, 2021), Koncert z Piotrem Cugowskim (Jelenia Góra 2022) oraz wiele koncertów okolicznościowych (m.in. koncert charytatywny dla Ukrainy (Jelenia Góra i Kraśnik 2022).

Elementorum wchodzi w skład Chóru Festiwalowego Karkonoskiego Festiwalu Operowego. Zespół tworzą śpiewacy, którzy przez wiele lat kształcili się wokalnie i są związani z wieloma polskimi teatrami operowymi i muzycznymi oraz znakomitymi chórami

Cykl Koncertów
Wielkopostne Śpiewanie

Wielkopostne Śpiewanie w Bazylice Dominikanów w Lublinie zaczęło się w 2001 roku. Pierwszy koncert zorganizowaliśmy w 2001 roku. Z upływem czasu pojedyncze występy stały się bogatym cyklem koncertów, które odbywają się w wybrane soboty Wielkiego Postu.
Chcemy, aby Wielkopostne Śpiewanie było okazją do indywidualnego spojrzenia na to, co nieprzemijające. Poprzez wielogatunkową muzykę, nierzadko skomponowaną specjalnie na potrzeby naszego festiwalu, tworzymy przestrzeń artystyczną, która sprzyja zadawaniu pytań o miłość, szczęście, cierpienie i przemijanie, o to, co święte i co grzeszne w nas.

W tegorocznej XXIV edycji festiwalu stawiamy na różnorodność i nowatorskie rozwiązania. Postanowiliśmy zestawić dwie muzyczne skrajności: muzykę dawną – polską i zagraniczną, z najnowszą muzyką napisaną w ostatnich kilku latach. Mamy nadzieję, że ten kolaż będzie okazją do poszerzenia muzycznych horyzontów.
Nad repertuarem Wielkopostnego Śpiewania czuwa dyrektorka artystyczna festiwalu – Joanna Głogowska-Szychta. Organizacją całego przedsięwzięcia zajmuje się Fundacja Restaurare Basilicam. Dzięki jej funduszom udało się w znacznej mierze odnowić wnętrze kościoła, w którym odbywają się koncerty, dokonać renowacji zabytkowych organów oraz zapewnić ciągłość projektów kulturalnych. W tym roku Fundacja zbiera środki finansowe na dokończenie renowacji klasztoru oraz na dalszą działalność kulturalną.

Zdjęcia

fot. Joanna Dadał