Jacek Szponarski

Wokalista

Informacje

Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej.
Występował jako solista m.in. w Polskiej Operze Królewskiej, Operze Bałtyckiej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Muzycznym Roma, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Współpracował z takimi reżyserami, jak: Jurij Aleksandrow, Jitka Stokalska, Cezary Morawski, Dorota Kolak, Ryszard Cieśla, Ewa Iżykowska, Dariusz Paradowski oraz z dyrygentami, w tym Januszem Przybylskim, Marcinem Sompolińskim, Martą Kluczyńską, Rafałem Janiakiem, Przemysławem Stanisławskim i Piotrem Staniszewskim.

W swojej młodej karierze stworzył wiele ról na scenach studenckich i zawodowych, m.in .: Bastien (Bastien und Bastienne), Hrabia Belfiore (La finta gardiniera), Belmonte (Die Entführung aus dem Serail), Tamino (Die Zauberflöte), Don Ottavio (Don Giovanni), Ferrando (Cosi fan tutte), Parpigniol (La Boheme), Lensky (Eugene Onegin), Alfred Germont (La Traviata), Faust (Faust), Stefan (Straszny dwór).

Na swoim koncie posiada również kilka prawykonań: Missa brevis Florian Schoen i Offertorium Anonim (reż. Przemysław Stanisławski, 2017), Msza B-dur oraz Offertorium „Quoniam in me speravi” Józefa Elsnera (reż. Michał Sławecki 2017), Stabat Mater Ignacy Zalewski (Festiwal Nowe Objawienia 2018), The End of Al Capone Michael Schelle (premiera europejska).

W swoim repertuarze ma również pieśni oraz utwory oratoryjno-kantatowe.

2017
Prawykonanie Missa brevis Florian Schoen i Offertorium Anonim (reż. Przemysław Stanisławski).
Offertorium „Quoniam in me speravi” Józefa Elsnera (reż. Michał Sławecki).
2018
Prawykonanie Stabat Mater Ignacy Zalewski (Festiwal Nowe Objawienia) oraz The End of Al Capone Michael Schelle (premiera europejska).